Mentoraat en extra ondersteuning van leerlingen
Het mentoraat neemt op Echnaton een belangrijke plaats in. De mentor is de spil in de ondersteuning van onze leerlingen. De mentor is het aanspreekpunt voor de leerlingen en de ouders. De mentor zorgt voor een goede en veilige sfeer in de klas en voor het welbevinden van ieder kind. Dat begint al voordat de leerlingen in de eerste klas gaan starten. Als bekend is dat een leerling voor Echnaton gekozen heeft, worden de basisschoolgegevens aan de mentor overgedragen. Zo kan de didactische ontwikkeling soepel worden voortgezet, evenals de eventuele benodigde ondersteuning.
Echnaton heeft in het kader van ‘passend onderwijs’ een Schoolondersteuningsprofiel (SOP) opgesteld. Hierin wordt beschreven hoe de ondersteuningsstructuur van Echnaton is en welke (extra) ondersteuning wij aan leerlingen kunnen bieden. Elders op de website staat het schoolondersteuningsprofiel ter inzage.
4.1. Rol van de mentor
4.2. Ondersteuningsteam
4.3. Zorgadviesteam
4.4. Verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling in kaart brengen.
- Overleggen met collega's (psycholoog/pedagoog van de afdeling) en eventueel met Veilig Thuis.
- Gesprek voeren met de leerling en/of met de ouders.
- Wegen van huiselijk geweld of kindermishandeling.
- Heb ik op basis van de stappen 1 /tm 3 een vermoeden van/is er sprake van huiselijk geweld of kindermishandeling? b. Heb ik een vermoeden van/is er sprake van acute of structurele onveiligheid?
- Beslissen
- Is melden noodzakelijk? b. Is hulp bieden/organiseren (ook) mogelijk? Ben ik in staat effectieve (passende) hulp te bieden of te organiseren? Werken betrokkenen mee aan de geboden of georganiseerde hulp? Leidt deze hulp tot duurzame veiligheid?