Mentoraat en extra ondersteuning van leerlingen
Rust en structuur in de lessen
In elke les zorgen we voor een duidelijke start, een rustig werkmoment en een goede afsluiting. Docenten werken vanuit de methode Wijze Lessen 12 bouwstenen voor effectieve didactiek. Hierdoor is het voor onze leerlingen duidelijk wat het doel van de les is en wat er van hen wordt verwacht. In de klas hebben we vaste regels (de zes in de klas) afgesproken over hoe we met elkaar omgaan. Zo weten leerlingen waar ze aan toe zijn en kunnen ze zich goed concentreren op hun werk. Als het een keer onrustig is, zorgen we dat dit snel wordt besproken en hersteld. We kijken dan samen wat er nodig is om het weer goed te laten lopen in de les.
Samen werken aan respect en veiligheid
We vinden het belangrijk dat iedereen zich gehoord en gezien voelt. Wij werken vanuit de visie Verbindend Gezag. We spreken met leerlingen over hoe ze met elkaar omgaan, en wat ze kunnen doen als iets niet goed voelt. Als er ruzie of onenigheid is, gaan we in gesprek en verbinden wij consequenties aan het gedrag, maar blijven wij in verbinding. We zoeken samen naar oplossingen en kijken hoe we het vertrouwen kunnen herstellen. Zo leren leerlingen verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag.
4.1. Rol van de mentor
4.2. Ondersteuningsteam
4.3. Maatwerk
- De Medezeggenschapsraad (MR), waar zowel ouder(s)/verzorger(s) als leerlingen in zitten.
- Het ouderpanel
- Het leerlingenpanel.
- Gesprekken met de leerling, de ouder(s)/verzorger(s) en de mentor (de driehoek).
- Individuele gesprekken met de mentor of de mensen van de leerlingbegeleiding.
- Digitale vragenlijsten
4.4. Verplichte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
- Signalen van huiselijk geweld en kindermishandeling in kaart brengen.
- Overleggen met collega's (psycholoog/pedagoog van de afdeling) en eventueel met Veilig Thuis.
- Gesprek voeren met de leerling en/of met de ouders.
- Wegen van huiselijk geweld of kindermishandeling.
- Heb ik op basis van de stappen 1 t/m 3 a) een vermoeden van/is er sprake van huiselijk geweld of kindermishandeling? b) een vermoeden van/is er sprake van acute of structurele onveiligheid?
- Is melden noodzakelijk?
- Is hulp bieden/organiseren (ook) mogelijk?
- Ben ik in staat effectieve (passende) hulp te bieden of te organiseren?
- Werken betrokkenen mee aan de geboden of georganiseerde hulp?
- Leidt deze hulp tot duurzame veiligheid?
4.5. Didactische ondersteuning en dyslexie
4.6. Omgaan met pesten
- Jeugd maatschappelijk werk (JMW)
- Oké op school
- Tactus (verslavingszorg)
- IMD jongerenwerk
- Impactschool
- Halt