Strand of klimbos? Verwarring op eerste schooldagen

Eindelijk is de gezelligheid terug op Echnaton. Alle leerlingen maken deze week (hernieuwd) kennis met de klas en de mentor. In de hal wacht klas H2A op de start van het introductieprogramma van vandaag. “Ik heb zin om mijn klasgenoten weer te zien”.

Deze leerlingen uit klas H2A blikken vooruit op het nieuwe schooljaar onder het genot van een gezond ’tienuurtje’. (v.l.n.r. Julia, Tycho en Owen)

Bezorgd

Julia (links) heeft zin, maar is ook ongerust. “Aardrijkskunde was vorig jaar echt moeilijk en daar zie ik tegenop.” Tycho (midden) is ook bezorgd, want hij voelt nu al stress voor Engels. “Daar stond ik een onvoldoende voor.”

Eerder beginnen

Mentor Marten heeft zijn klas een startformulier in laten vullen. Belangrijk, want daarin beschrijven de leerlingen hoe ze dit schooljaar gaan halen. Voor Owen (rechts) is dit de basis voor succes. “Ik heb zeker geleerd van vorig jaar. Ik moet meer moeite doen voor toetsen en eerder beginnen. In de eerste deed ik alles een dag van tevoren.” 

Druk

De anderen knikken bevestigend. Julia kan zich pas goed concentreren wanneer ze druk voelt. “Mijn moeder helpt me, zodat ik minder snel afgeleid word. Om eerder te beginnen, moet ik de druk dus naar voren halen. Ik weet alleen nog niet hoe.”

Klimbos of strand?

Bij het lokaal heet Marten zijn leerlingen met enthousiasme welkom. Nog niet iedereen is helemaal wakker. “We gaan morgen naar het strand”, zegt Marten. Een leerling hoort hierin het woord klimbos en is blij. Er wordt gelachen en de tweede schooldag is officieel een feit.