4.5. Didactische ondersteuning en dyslexie

Didactische ondersteuning richt zich op leerlingen met dyslexie, dyscalculie, TOS (Taalontwikkelingsstoornis), NT2 (Nederlands als tweede taal) en eventuele andere hulpvragen op didactisch gebied (thuiszitters, ASS, ADHD, etc).

De ondersteuning wordt grotendeels in de klas door de vakdocent geboden tijdens de lessen en toetsen. De docent kan hierbij gebruik maken van ondersteuning in de vorm van advies of een lesobservatie door een didactisch ondersteuner.

In de beginfase van het eerste schooljaar op Echnaton vormt een startgesprek tussen didactisch ondersteuner en leerling het begin van de ondersteuning. Leerling en didactisch ondersteuner bespreken bij welke ondersteuning/aanpassingen de leerling het meest gebaat is op basis van het bestaande dossier en ervaringen van de leerling. Deze informatie wordt vervolgens gedeeld met mentor, ouder(s)/verzorger(s) en docententeam. De uitnodiging voor dit gesprek komt voort uit de overdrachtsgegevens van de leerling.   Dyslexieverklaringen of onderzoeksverslagen zijn noodzakelijk  bij het starten van de didactische ondersteuning. Ouder(s)/verzorger(s) worden jaarlijks uitgenodigd voor een informatieavond waar (nieuwe) informatie rondom didactische ondersteuning wordt gedeeld.

 Leerlingen met een dyslexieverklaring krijgen ondersteuning bij toetsen en examens, maar ook tijdens de gewone lessen van de desbetreffende vakdocenten. De school volgt hiervoor een dyslexieprotocol. De ondersteuning bestaat uit aanpassingen zoals tijdsverlenging en verklanking.

De didactisch ondersteuner begeleidt dit proces schoolbreed ter ondersteuning van zowel leerlingen als docenten.

Voor leerling met een dyscalculie-verklaring geldt hetzelfde als hierboven beschreven.