3.1. bb- en kb-onderbouw

In de beroepsgerichte onderbouw zitten de leerlingen met een bb- of kb-advies. Leerlingen met eenzelfde advies zitten in dezelfde klas. Het onderwijs in de beroepsgerichte onderbouw richt zich op kinderen die beter leren en onthouden door ‘doen’. Het praktisch werken is het uitgangspunt voor het onderwijs en de theorie wordt daaraan opgehangen. In de beroepsgerichte onderbouw worden meerdere vakken door één docent gegeven. Dit geeft meer structuur en rust in de klas, wat het leerklimaat ten goede komt. Natuurlijk dagen wij alle leerlingen uit om op het best passende niveau te presteren. Doorstromen naar een hoger niveau behoort dan tot de mogelijkheden.

bbl (basisberoepsgerichte leerweg)

In de bbl is de hoeveelheid theorie beperkt. Bij Nederlands en wiskunde ligt de nadruk op taal- en rekenonderwijs. De andere algemeen vormende vakken werken met thema’s die dicht bij de belangstelling van de leerling liggen. De kinderen werken volgens een gegeven planning en volgens een duidelijke structuur.

kbl (kaderberoepsgerichte leerweg)

In de kbl krijgt de theorie meer diepgang. De algemeen vormende vakken worden op een vergelijkbaar niveau als de mavo afgesloten. De praktische opdrachten zijn ingewikkelder dan bij de bbl en de leerling krijgt steeds meer ruimte om op eigen wijze te plannen en het werk te organiseren.

Combinatieklassen

Naast het werken op hetzelfde niveau in een klas hebben we ook de mogelijkheid van een combinatieklas op bb/kb-niveau en op kb/mavo-niveau. In deze klassen zitten leerlingen die een dubbel advies van de basisschool hebben gekregen. Zij werken op het hoogste niveau. Mocht dit niveau niet passend zijn, blijft de leerling binnen de klas en gaat op het andere niveau verder. Deze keuze maken wij in overleg met de ouders en de leerling.